Hoe gaat het met me ?

Hoe gaat het met je ? Alles goed ? Een veel gestelde vraag waarop we zelden een eerlijk antwoord verwachten. Het standaard antwoord “ca va” of “druk druk” heb je al klaar.

Maar hoe gaat het nu echt met je ? Stel je jezelf doorheen de dag wel eens die vraag of blijf je maar doorhollen totdat het bedtijd is ?

Af en toe stilstaan en inchecken bij jezelf is nodig. Het helpt je om je meer bewust te worden van je behoeftes op dat moment.
Een momentje van rust weg van alle prikkels ? Of is het eerder een babbeltje met een gelijkgestemde ziel ? Of heb je nood aan focus om te kunnen afwerken wat op je bord ligt en leidt je smartphone of die luidrustige collega je af van je taak.

In deze blog geef ik je tips en tricks om meer stil te staan bij deze vraag en wat vaker in te checken bij jezelf.

Plannen

Plan dagelijks meerdere routinemomenten in waarop je stilstaat bij hoe je je voelt. Koppel deze zo veel mogelijk aan reeds bestaande routines zodat dit makkelijker vol te houden is. Bijvoorbeeld ’s morgens als je wakker wordt of vlak voor een maaltijd of voor je een meeting of een call ingaat.
Een ideaal momentje is ook bijvoorbeeld op het toilet. De natuur roept zowiezo meerder keren per dag, dus waarom zou je daar geen gebruik van maken om te checken wat je op dat moment nodig hebt in plaats van op je smartphone te scrollen.
Heb je het moeilijk om deze planning vol te houden, dan helpt het misschien om een timer in te stellen om bv. elke uur of om te 2uur in te checken bij jezelf. BlipBlip(hourly chime) is een leuke en eenvoudige app hiervoor.

Check-in

  • Wat is je energieniveau op dat moment : Is je batterij bijna leeg of ben je juist extra opgedraaid en leef je op adrenaline ?
  • Hoe voelt je lichaam : Waar voel je spanning ? Lukt het je om die spanning wat meer los te laten. Probeer eventueel Jacobson – spierontspanningsoefeningen. De snelle versie kan je overal toepassen en ook eventueel alleen op de lichaamsdelen waar je de spanning voelt.
  • Hoe zit je er emotioneel bij ? Vind je het moeilijk om dit te beantwoorden en voel je je maar zozo, dan helpt het soms om te vertrekken vanuit je basisemoties : voel ik me boos, verdrietig, bang of blij ? Mijn blog rond herkennen van emoties kan je daar misschien wel verder mee helpen.
  • Wat zijn je gedachten ? Zijn deze waar ? Zijn deze absoluut waar ? Of is het jouw interpretatie van de feiten ? Kan je het ook op een andere manier bekijken ?
  • Waar heb je nood of behoefte aan ? Heb je nood aan rust ? Rustige beweging in de natuur ? Gewoon even je benen strekken ? Een babbeltje ? Gewoon een potje zagen 🙂 ? Je eens lekker uitleven op muziek ? je afsluiten van allerlei prikkels zodat je je kan focussen ? Extra tips en toelichting vind je in mijn laatste blog rond focussen ?

Neem actie

Combineer je check-in momentje met een korte ademhalingsoefening. Adem langer uit dan in. Een ritme van 4 tellen in en 6 tellen uit kalmeert en ontspant, maar probeer dit niet te forceren want dan bereik je soms een averechts effect. Op dat moment is het beter om je natuurlijk ademhaling van op dat moment te observeren en zachtjes te evolueren naar een langere uitademhaling. Maak van de gelegenheid gebruik om op je uitademhaling ook je spieren te ontspannen. Maak ze zwaar.

Heb je een idee van je behoefte op dat moment ? Bekijk dan concreet wat je onmiddellijk al kan doen om er al een beetje aan tegemoet te komen. Lukt het niet om dat onmiddellijk te doen, noteer het dan ergens zodat je het op een later tijdstip kan bekijken en concreet kan omzetten in actie. Nog beter : plan een concreet moment in waarop je er wel met volle aandacht naar kan en wil kijken.

Bekijk dagelijks hoe het inchecken liep die dag. Maak daar notitie van en noteer de rode draad in een notaboekje. Door het te noteren en deze zaken nog een keer de revue te laten passeren, geef je het extra aandacht in je brein. Hierdoor ga je na een tijdje hier ook overdag meer aandacht voor krijgen. Wat je aandacht geeft groeit ! Hoe meer je je bewust wordt van je behoeftes, hoe meer je hier ook bewust een actie aan kan koppelen. Dit zal je helpen om minder over je grenzen te gaan.

SUCCES !

Spread the love

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.