Je houding beïnvloedt je emotie

In tekenfilms en strips worden mensen die zich down of depressief voelen, stelselmatig afgebeeld met hun schouders wat afhangend en hun hoofd voorovergebogen, zich afsluitend van de wereld. Soldaten die klaar zijn voor de strijd, heffen in films hun kin op, hun blik recht vooruit en laten een strijdkreet horen terwijl ze hun arm(en) opheffen. Emoties uiten zich in onze lichaamshouding. Dat is logisch, maar wisten jullie dat we door de juiste lichaamshouding aan te nemen ook onze gemoedstoestand kunnen beïnvloeden ?

Lees daarover meer in deze blog.

“Je houding beïnvloedt je emotie” verder lezen

De kracht van positieve gedachten

Je hebt negatieve gedachten over iets of iemand en je merkt dat deze steeds weer bekrachtigd worden. Zie je wel dat die zo is ? Zei ik het niet dat hij of zij moeilijk zou doen ? Als het wel goed gaat, dan vergeet je je sombere gedachten die je van tevoren had.
Of je bedenkt continu wat er allemaal kan misgaan en tracht al deze zaken op voorhand al op te lossen. Soms kan het nuttig zijn, maar als alles goed loopt, wat heb je dan een hoop energie verspild ! Verder heb je je met nodeloos veel stress opgezadeld.
In deze blog leg ik uit waarom die negatieve gedachten zo makkelijk boven water komen en waarom het zo moeilijk is om positief te blijven. Verder geef ik je enkele tips & tricks hoe je meer positiviteit in je leven kan brengen.

“De kracht van positieve gedachten” verder lezen

Help, ik heb het druk !

Foto door Sam Lion via Pexels

Uit onderzoek blijkt dat we het over het algemeen niet drukker hebben dan pakweg 10 jaar geleden. We werken niet meer, en we hebben ook niet minder vrije tijd. We zitten in de middenmoot van het europees gemiddeld wanneer we kijken naar het aantal uren werken per week. Waarom hebben we dan toch het gevoel dat we het steeds drukker hebben en dat we steeds minder tijd hebben ? Als iemand vraagt hoe het met je gaat, dan antwoord je steevast : druk, druk, druk ! Heb je het echt zo druk, of is dat vooral een perceptie ? Of is dat iets wat je denkt te moeten zeggen omdat je anders het gevoel hebt dat je voor een luiaard wordt versleten of dat je als niet-succesvol ervaren wordt. Erkenning is voor ons dikwijls oh zo belangrijk.
Lees meer in deze blog en neem gelijk enkele tips en tricks mee om de druk wat te verlichten of om er beter mee om te leren gaan.

“Help, ik heb het druk !” verder lezen

Zijn versus Doen

Hoe vaak ben jij met iets bezig en ben je eigenlijk al half met je aandacht bij een volgende taak. Je kind vertelt over zijn schooldag. Je start met luisteren vol interesse maar na een minuut zit je aandacht alweer bij je to-do lijst : “die moet ik nog bellen”, ” oh ja en dat mag ik niet vergeten te doen”… Je fietst naar je werk, maar in plaats van te genieten van de zon op je gezicht en de wind in je haren, ben je met je gedachten al bij je meeting en hoe deze gaat verlopen. En op de terugweg naar huis denk je aan diezelfde meeting en wat je collega zou bedoeld hebben met zus of zo’n uitspraak. Herkenbaar ? Je leeft in Doe-modus. Wil je leren hoe je meer in zijnsmodus kan zijn en hoe je meer in het moment kan leven in plaats van in de toekomst, of in het verleden ? Wil je je leven BE-LEVEN ? Lees dan vooral verder en ontdek enkele praktische tips en tricks.

“Zijn versus Doen” verder lezen

Beter slapen, hoe begin je eraan ?

Sommige mensen stellen zich geen vragen bij slapen. Ze gaan in hun bed liggen en beginnen eraan zonder moeite, zonder nadenken en ze worden de volgende ochtend wakker, zo fris als een hoentje. Klinkt dit je als muziek in de oren, maar is dit bij jou “ver mijn mijn bed”-show ? Lees dan vooral verder. In deze blog geef ik je aan waarom het belangrijk is te investeren in goede slaap, help ik enkele mythes de wereld uit en geef ik je tips en tricks om goede slaap toe te laten.

“Beter slapen, hoe begin je eraan ?” verder lezen

Adem je goed in je vel !

Ademen is de basis van het leven. We kunnen niet zonder. Maar wist je dat de intensiteit en het ritme van je ademhaling, je verklapt hoe je je voelt.

Adem je snel en oppervlakkig, hoog in de borst, dan voel je je meestal gespannen en gestresseerd. Door op deze manier te ademen, activeer je je ortho-sympathisch zenuwstelsel wat je klaar maakt voor actie.

Door bewust trager en ritmisch te ademen, liefst vanuit een buikademhaling, kunnen we ingrijpen op ons parasympathisch zenuwstelsel (nervus vagus) wat instaat voor ontspanning en herstel. We activeren op die manier de rempedaal en maken plaats voor rust.

Wil je graag meer weten hoe je bewust de rempedaal kan activeren en wat er dan gebeurt met je lichaam en je brein, lees dan vooral verder.

“Adem je goed in je vel !” verder lezen

Laat de herstelhormonen voor je werken !

Stresshormonen komen vrij bij stress. Dat klinkt logisch.
Op zich is kortstondige stress geen enkel probleem. We hebben het zelfs nodig om dingen gedaan te krijgen, om in actie te schieten. Maar als dit evolueert naar langdurige stress en er onvoldoende afwisseling is met rust- of recuperatiemomenten, dan gaat je lichaam te zeer onder druk komen te staan en krijg je op termijn allerlei fysieke, mentale en gedragsklachten. Je komt in een neerwaartse spiraal, want door de stresshormonen ga je de dingen nog zwarter of negatiever zien en krijg je nog meer stress.
Tijd dus om te ontdekken hoe je herstelhormonen kan opwekken en hoe je deze meer voor je kan laten werken.

“Laat de herstelhormonen voor je werken !” verder lezen

Meer doen door te vertragen !

Klinkt tegenstrijdig, niet ?
Vraag je je ook vaak op het einde van de werkweek af hoe het komt dat het nou alweer vrijdag is ? De weken gaan zo snel. De ratrace gaat maar door. Als je je dan afvraagt wat je nu in hemelsnaam voor betekenisvols en waardevols gedaan hebt gedurende die week, dan moet je het antwoord dikwijls schuldig blijven. We doen alles op een drafje en nemen geen tijd om stil te staan bij zaken die we gerealiseerd hebben. Als je er wel bij stilstaat, dan merk je dat er best wel mooie dingen zijn voorbijgekomen. Deze blog geeft je praktische tips en tricks om deze dingen wat meer te laten doordringen en er meer van te genieten.

Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, door te vertragen doe je meer… Door te vertragen beleef je meer wat je gedaan hebt. Je ziet, hoort, voelt bewuster. Leven wordt hierdoor meer be-leven.

“Meer doen door te vertragen !” verder lezen

Je bent oké ook al zeg je soms nee !

Grenzen stellen is niet gemakkelijk. Veel mensen hebben het er lastig mee. Het begint al met voor jezelf te bepalen waar je grenzen liggen. De ene dag is ook niet de andere. Dus vandaag vind je dit misschien ok qua grens, maar de volgende dag ligt hij net weer een beetje verder. Stel nu dat je weet waar je grens ligt, geef je die dan ook aan met een groot en  lang verhaal met de bedoeling om de ander (en jezelf?) te overtuigen dat je het recht hebt om nee te zeggen en voel je je er daarna ook nog schuldig over ? Klinkt dit bekend in je oren ? Ik geef je enkele handige tips om dit proces voor jou duidelijker te maken en hoe je assertiever, maar toch respectvol je grenzen kan aangeven

“Je bent oké ook al zeg je soms nee !” verder lezen

De kracht van glimlachen

Tover een glimlach op je gezicht voor 20 seconden en je voelt je instant beter. Als je glimlacht, voel je je minder gespannen en kom je moeilijke situaties makkelijker door.
Als er iemand naar je glimlacht, heb je automatisch de neiging om terug te glimlachen. Word je bediend door een glimlachende winkelbediende, dan heb je een veel positiever koopervaring.
En toch glimlachen we veel minder als volwassene dan als kind. Zijn we het lachen verleerd ? Hebben we nog iets om mee te lachen of nemen we het leven oh zo serieus ?
Herkenbaar ? Ik neem je mee in de kracht van de glimlach en licht toe wat dit doet met je brein en je lichaam. De glimlach is een kadootje die je jezelf en de mensen in je omgeving elke dag kan geven. Gratis en voor niks !

“De kracht van glimlachen” verder lezen