Je emoties willen je iets vertellen

Amai, jij staat zo krikkel vandaag !
Heb je ook van die momenten dat je al wat ongeduldiger bent, wat korter van stof, wat sneller met een oordeel klaar ? Wat minder empathisch ? Je loopt rond met een knagend gevoel. Of momenten waarop je wat stiller bent, meer terug getrokken ?
Soms merk je het zelf niet eens, maar krijg je rare blikken van collega’s of opmerkingen van je huisgenoten. Misschien speelt een bepaalde emotie je parten ? Eentje die je tracht te onderdrukken ? We zijn zo gewoon om tegen onze gevoelens en emoties te vechten en deze niet te laten zien. Als je klein was en je je pijn had gedaan, kreeg je dan steevast de opmerking : “Niet wenen ! Flink zijn” ? Vooral jongens krijgen die opmerkingen vaker. Of als je boos was en je uitte dat door te roepen of met iets te gooien, dan werd je toegeworpen om je te gedragen en je niet zo te laten gaan. Van kleinsaf aan is ons met de paplepel ingegeven dat emoties slecht zijn, dat ze moeten opgekropt en verdrongen worden en we zijn er echt kampioen in geworden. Weet echter dat emoties een plaats hebben. Ze leren je wat je voelt ten opzichte van een bepaalde situatie, een reactie van een bepaald persoon. Ze trachten je een boodschap te geven waar je iets mee moet. Wil je graag meer weten over hoe je emoties beter kan leren herkennen en ze de erkenning geven die ze verdienen, dan vertel ik je er graag meer over in deze blog.

“Je emoties willen je iets vertellen” verder lezen

Het sleutelwoord is Focus

Heb je het veel te druk en wil je zo veel mogelijk gedaan krijgen op een dag ? Dan helpt het niet om maar te blijven doorploeteren en zonder pauze steeds maar door te gaan en te multi-tasken. Het sleutelwoord is FOCUS ! Focus op waar je op dat moment mee bezig bent. En dit gaat over zowel werk als ontspanning. Wil je je meer focussen op je werk, zorg dan dat je niet afgeleid wordt. Ben je toe aan ontspanning ? Zorg dan dat je volledig in het moment bent en maak dat deze waardevolle tijd zijn volledige impact heeft op het herstel van je lichaam en je brein. In deze blog neem ik je mee door enkele praktische tips en tricks om je focus te vergroten. Hierdoor krijg je meer gedaan in kortere tijd.

“Het sleutelwoord is Focus” verder lezen

Wanneer goed niet goed genoeg is

Pics Avery Nielsen Webb

Perfectionisme…een lastige eigenschap. Langs de ene kant geroemd door ouders, leerkrachten, leidinggevenden, ed want door je perfectionisme lever je telkens puik werk af. Hierdoor krijg je complimentjes en die maken dat je deze eigenschap zelf hoog in het vaandel begint te dragen. Maar dan komt er het moment waarop je er tegenaan begint te lopen. Dit kan verschillende vormen aannemen : er komt nog moeilijk iets uit je handen omdat je het nooit goed genoeg vind, je spendeert overdreven veel tijd aan een taak waardoor je nog weinig tijd hebt voor ontspanning, je delegeert moeilijk want het is nooit goed genoeg, enz… In feite komt het erop neer dat je waardering nodig hebt om jezelf goed en waardig te kunnen voelen. Je komt in een vicieuze cirkel….en geraakt er nog moeilijk uit. Misschien kunnen enkele kleine tips je al helpen om op een gezondere manier met je perfectionisme om te gaan…gezonder voor jezelf EN voor je omgeving.

“Wanneer goed niet goed genoeg is” verder lezen

Hulp vragen is zooo moeilijk ?

Nee hoor, dat lukt me wel. Ik zal deze taak wel oppakken, geen probleem. Alles onder controle.
Herken je dit ? Je staat altijd paraat om anderen te helpen, maar als je zelf hulp kan gebruiken, dan wijs je dat af. Ik kan het zelf wel. Ik wil anderen niet lastig vallen met mijn problemen. Wat gaan ze wel niet van me denken ?
Draai het eens een keertje om ? Hoe denk jij over iemand die je om hulp vraagt ? Vind jij die ook lastig en zwak ? Nee, toch ? Om hulp vragen is geen teken van zwakte. Het is juist een teken van sterkte ! Het is een teken dat je je grenzen kent en aangeeft !
Wil je graag ook nog andere, verrassende voordelen leren kennen van hulp vragen ? Lees dan vooral verder.

“Hulp vragen is zooo moeilijk ?” verder lezen

Je houding beïnvloedt je emotie

In tekenfilms en strips worden mensen die zich down of depressief voelen, stelselmatig afgebeeld met hun schouders wat afhangend en hun hoofd voorovergebogen, zich afsluitend van de wereld. Soldaten die klaar zijn voor de strijd, heffen in films hun kin op, hun blik recht vooruit en laten een strijdkreet horen terwijl ze hun arm(en) opheffen. Emoties uiten zich in onze lichaamshouding. Dat is logisch, maar wisten jullie dat we door de juiste lichaamshouding aan te nemen ook onze gemoedstoestand kunnen beïnvloeden ?

Lees daarover meer in deze blog.

“Je houding beïnvloedt je emotie” verder lezen

De kracht van positieve gedachten

Je hebt negatieve gedachten over iets of iemand en je merkt dat deze steeds weer bekrachtigd worden. Zie je wel dat die zo is ? Zei ik het niet dat hij of zij moeilijk zou doen ? Als het wel goed gaat, dan vergeet je je sombere gedachten die je van tevoren had.
Of je bedenkt continu wat er allemaal kan misgaan en tracht al deze zaken op voorhand al op te lossen. Soms kan het nuttig zijn, maar als alles goed loopt, wat heb je dan een hoop energie verspild ! Verder heb je je met nodeloos veel stress opgezadeld.
In deze blog leg ik uit waarom die negatieve gedachten zo makkelijk boven water komen en waarom het zo moeilijk is om positief te blijven. Verder geef ik je enkele tips & tricks hoe je meer positiviteit in je leven kan brengen.

“De kracht van positieve gedachten” verder lezen

Help, ik heb het druk !

Foto door Sam Lion via Pexels

Uit onderzoek blijkt dat we het over het algemeen niet drukker hebben dan pakweg 10 jaar geleden. We werken niet meer, en we hebben ook niet minder vrije tijd. We zitten in de middenmoot van het europees gemiddeld wanneer we kijken naar het aantal uren werken per week. Waarom hebben we dan toch het gevoel dat we het steeds drukker hebben en dat we steeds minder tijd hebben ? Als iemand vraagt hoe het met je gaat, dan antwoord je steevast : druk, druk, druk ! Heb je het echt zo druk, of is dat vooral een perceptie ? Of is dat iets wat je denkt te moeten zeggen omdat je anders het gevoel hebt dat je voor een luiaard wordt versleten of dat je als niet-succesvol ervaren wordt. Erkenning is voor ons dikwijls oh zo belangrijk.
Lees meer in deze blog en neem gelijk enkele tips en tricks mee om de druk wat te verlichten of om er beter mee om te leren gaan.

“Help, ik heb het druk !” verder lezen

Zijn versus Doen

Hoe vaak ben jij met iets bezig en ben je eigenlijk al half met je aandacht bij een volgende taak. Je kind vertelt over zijn schooldag. Je start met luisteren vol interesse maar na een minuut zit je aandacht alweer bij je to-do lijst : “die moet ik nog bellen”, ” oh ja en dat mag ik niet vergeten te doen”… Je fietst naar je werk, maar in plaats van te genieten van de zon op je gezicht en de wind in je haren, ben je met je gedachten al bij je meeting en hoe deze gaat verlopen. En op de terugweg naar huis denk je aan diezelfde meeting en wat je collega zou bedoeld hebben met zus of zo’n uitspraak. Herkenbaar ? Je leeft in Doe-modus. Wil je leren hoe je meer in zijnsmodus kan zijn en hoe je meer in het moment kan leven in plaats van in de toekomst, of in het verleden ? Wil je je leven BE-LEVEN ? Lees dan vooral verder en ontdek enkele praktische tips en tricks.

“Zijn versus Doen” verder lezen

Beter slapen, hoe begin je eraan ?

Sommige mensen stellen zich geen vragen bij slapen. Ze gaan in hun bed liggen en beginnen eraan zonder moeite, zonder nadenken en ze worden de volgende ochtend wakker, zo fris als een hoentje. Klinkt dit je als muziek in de oren, maar is dit bij jou “ver mijn mijn bed”-show ? Lees dan vooral verder. In deze blog geef ik je aan waarom het belangrijk is te investeren in goede slaap, help ik enkele mythes de wereld uit en geef ik je tips en tricks om goede slaap toe te laten.

“Beter slapen, hoe begin je eraan ?” verder lezen

Adem je goed in je vel !

Ademen is de basis van het leven. We kunnen niet zonder. Maar wist je dat de intensiteit en het ritme van je ademhaling, je verklapt hoe je je voelt.

Adem je snel en oppervlakkig, hoog in de borst, dan voel je je meestal gespannen en gestresseerd. Door op deze manier te ademen, activeer je je ortho-sympathisch zenuwstelsel wat je klaar maakt voor actie.

Door bewust trager en ritmisch te ademen, liefst vanuit een buikademhaling, kunnen we ingrijpen op ons parasympathisch zenuwstelsel (nervus vagus) wat instaat voor ontspanning en herstel. We activeren op die manier de rempedaal en maken plaats voor rust.

Wil je graag meer weten hoe je bewust de rempedaal kan activeren en wat er dan gebeurt met je lichaam en je brein, lees dan vooral verder.

“Adem je goed in je vel !” verder lezen