Zijn versus Doen

Hoe vaak ben jij met iets bezig en ben je eigenlijk al half met je aandacht bij een volgende taak. Je kind vertelt over zijn schooldag. Je start met luisteren vol interesse maar na een minuut zit je aandacht alweer bij je to-do lijst : “die moet ik nog bellen”, ” oh ja en dat mag ik niet vergeten te doen”… Je fietst naar je werk, maar in plaats van te genieten van de zon op je gezicht en de wind in je haren, ben je met je gedachten al bij je meeting en hoe deze gaat verlopen. En op de terugweg naar huis denk je aan diezelfde meeting en wat je collega zou bedoeld hebben met zus of zo’n uitspraak. Herkenbaar ? Je leeft in Doe-modus. Wil je leren hoe je meer in zijnsmodus kan zijn en hoe je meer in het moment kan leven in plaats van in de toekomst, of in het verleden ? Wil je je leven BE-LEVEN ? Lees dan vooral verder en ontdek enkele praktische tips en tricks.

Doe-modus

We zijn continu bezig. We proberen dingen af te krijgen, maar als ze af zijn, dan gaat onze aandacht al naar het volgende ding. We lossen problemen op, maar als het opgelost is, dan staan we niet stil bij dat succes. We stellen onszelf doelen, maar als dat nog maar half bereikt is, dan hebben we al een volgende doel in gedachten. We zitten met ons hoofd in de toekomst, en vergeten te leven in het heden. We leven in feite op automatische piloot.

Een aantal kenmerken van mensen die steeds in doe-modus zitten :

  • je kan niet lang stilzitten
  • je voelt je continu opgejaagd en hebt een onrustig gevoel
  • dingen zoals yoga en mediteren is niks voor jou, je wordt er zenuwachtig van
  • als je even zit, dan wordt je onrustig, je MOET altijd bezig zijn
  • je wil iets afwerken, maar blijft maar bijschaven tot het perfect is, wat het nooit wordt volgens jouw normen

In doe-modus sta je continu aan. Je neemt geen tijd voor ontspanning, want je kan het niet. Je geniet niet of onvoldoende van de mooie momenten in het leven. Ze zijn voorbij voor je het beseft en je beseft pas achteraf dat je meer had willen genieten. Je leeft je leven in feite maar half. Je maakt het mee, maar het dringt niet helemaal door. Je BE-LEEFT je leven niet.

Deze manier van leven kost enorm veel energie en je geeft je lichaam en je brein onvoldoende momenten om te herbronnen en om energie op te doen.

Deze manier van leven wordt ons dikwijls met de paplepel ingegeven. “Eerst je huiswerk en dan mag je gaan spelen”, “Wat lig je daar toch te lummelen, doe eens verder”, enz…
In onze cultuur wordt de Doe-modus verheerlijkt. Niet moeilijk dat we ons nu schuldig voelen als we eens 5 minuutjes niksen, als we overdag TV kijken, als we een tijdschrift lezen in de zon wanneer er nog onkruid staat, enz…

Zijn-modus

BREEK MET DIT MOETEN en gun je lichaam en brein wat rustmomentjes. Ze gaan je er dankbaar voor zijn.
Probeer eens wat meer tijd door te brengen in Zijn-modus. In het begin is het niet gemakkelijk, want je bent het niet gewoon, maar je kan het leren. In zijn-modus leven we meer in het huidige moment, met erkenning van wat er op dat moment is. Dat betekent niet dat je niks actief mag doen op dat moment, maar je bent je wel ten volle bewust van wat je aan het doen bent.

  • Wanneer je een to-do lijst maakt of een planning, plan dan ook eens een blok in waarop je niets “moet” en alles mag waar je je op dat moment goed bij voelt
  • Maak een lijstje van activiteiten die je kan doen tijdens zo’n “niets moet” momentje. Denk aan zeer laagdrempelige zaken die dagelijks toepasbaar zijn en voor jou haalbaar, zoals bladeren in een tijdschrijft, in een zeteltje in de tuin of op het terras gaan zitten en genieten van de warmte van de zon op je gezicht, een wandelingetje maken op een rustig tempo met aandacht voor je omgeving, knuffelen met je huisdier, luisteren naar muziek, enz
  • Doe een activiteit met volle aandacht. Terwijl je eet, focus je je op de geur, de smaak en de textuur van elke hap. Je kauwt en slikt bewust. Terwijl je afwast, voel je de warmte van het water, de geur van het afwasproduct, het geluid van het borsteltje op het bord, enz…Elke dagdagelijks activiteit verandert zo in een kans om in het moment en met volle aandacht bezig te zijn, een moment waarop je al je zintuigen op scherp zet.
  • Probeer een keertje yoga of meditatie uit.
    Heb je last met het volledig niets doen, probeer dan eens de volgende ontspanningsoefening die gebaseerd is op Jacobson/autogene training.
    Dit is een combinatie van ademhalingsoefeningen met spierspanning en loslaten zodat je toch iets “te doen” hebt. Doe je dit elke dag, dan ben je op langere termijn misschien wel klaar voor een yoga of een meditatie-oefening.
    https://www.stressacademy.be/jacobson-autogene-training/
  • Focus je even op je ademhaling en op hoe je lichaam voelt wanneer je in de rij staat in de supermarkt of wanneer je wacht op je koffie bij de automaat op het werk. Ben je zenuwachtig voor een nakend gesprek of meeting, blijf dan een minuutje langer op het toilet en adem enkele keren bewust in en uit. Verleng je uitademhaling. Voor meer tips rond ademhaling, lees https://www.stressacademy.be/adem-je-goed-in-je-vel/
  • Maak een wandeling In-het-moment door een thema te kiezen waar je aandacht aan gaat besteden. Je kan bijvoorbeeld een zintuig uitkiezen waar je op wil focussen, zoals horen, voelen en ruiken. Je kan een kleur uitkiezen die je bewust gaat opnemen onderweg. Je focust je bijvoorbeeld op de kleur geel. Op die manier ontdek je soms zaken op je vaste wandelroute die je daarvoor nooit waren opgevallen. Ga je met de fiets naar het werk, dan kan je dat ook tijdens deze fietstocht toepassen. Dwalen je gedachten toch af richting to-do lijstjes of zo, breng ze dan liefdevol terug naar je opdracht die je jezelf had voorgenomen. Maak jezelf geen verwijten, dit is heel menselijk. Je merkt op dat je gedachten afdwalen. Je bent met andere woorden heel goed bezig !
  • Sta op het einde van de dag stil bij de mooie momenten van die dag. Dit kunnen kleine dingen zijn die je hebt meegemaakt zoals een mooie zonsondergang of een vlinder, maar ook zaken die je gedaan/gerealiseerd hebt. Beter nog : leg een boekje naast je bed en schrijf deze mooie momenten op. Op die manier krijgen ze meer aandacht en worden ze op een andere manier in je geheugen opgeslagen. En als surplus : heb je een periode dat je je wat minder in je vel voelt, dan kan het lezen in dit boekje je een beter gevoel geven.
  • Maak naast je to-do lijstje ook een to-be lijstje met zaken die je jezelf voorneemt zoals : aandachtig zijn, geduldig, meer in contact met anderen zijn, van iets genieten terwijl het bezig is, enz… Vink dit af zoals een to-do lijst !

Heb je het druk en heb je geen tijd voor al die dingen ? Juist dan worden ze belangrijk. Door af en toe een break te nemen, gaat je aandacht en energie opgebouwd worden en ben je meer klaar voor de uitdagingen die op je pad komen.

Zorg voor een balans tussen DOEN en ZIJN !

Met welke actie ga jij aan de slag ? Laat het gerust weten en inspireer elkaar !

SUCCES !

Spread the love

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.