Je houding beïnvloedt je emotie

In tekenfilms en strips worden mensen die zich down of depressief voelen, stelselmatig afgebeeld met hun schouders wat afhangend en hun hoofd voorovergebogen, zich afsluitend van de wereld. Soldaten die klaar zijn voor de strijd, heffen in films hun kin op, hun blik recht vooruit en laten een strijdkreet horen terwijl ze hun arm(en) opheffen. Emoties uiten zich in onze lichaamshouding. Dat is logisch, maar wisten jullie dat we door de juiste lichaamshouding aan te nemen ook onze gemoedstoestand kunnen beïnvloeden ?

Lees daarover meer in deze blog.

Onze geest en ons lichaam zijn nauw met elkaar verbonden. Onze gedachten en gevoelens beïnvloeden wat er in ons lichaam gebeurt, en vice-versa.
Door te veranderen wat we met ons lichaam doen, kunnen we de manier waarop we ons voelen beïnvloeden.

Power Pose

Neem je bijvoorbeeld 2 min lang een “power pose” aan, dan gaat de chemie in ons lichaam veranderen. Je voelt je sterker, meer zelfverzekerd. Je bent minder gestrest en je voelt minder angst. Met een “power pose” wordt bedoeld dat je je groter maakt, je benen licht uit elkaar, je kin omhoog , je borst vooruit en je schouders naar achter. Je kan je armen in je zij zetten zoals bv. super woman, maar je kan ook je vuisten ballen en je armen in een hoek van 90° houden zoals bv. een body builder of zoals de dame hieronder.

Pics by Rodnae Productions

Onderzoek (Amy Cuddle 2010) heeft uitgewezen dat door deze houding aan te nemen je testosteron-gehalte (dominantie-hormoon) stijgt. Tevens bleek dat het cortisolgehalte (stresshormoon) daalt. De combinatie van beide maakt dat je je krachtiger voelt en meer durft. Of dit ook tot betere resultaten leidt, heeft later onderzoek niet kunnen aantonen, maar hey, je voelt je alleszins beter en je voelt minder stress. Sowieso meegenomen toch ?
Dus, heb je een belangrijke presentatie of gesprek en voel je je een beetje angstig hierdoor, trek je dan even terug en oefen 2 minuten de “power pose” uit. Je voelt je daarna meer klaar voor de “strijd”. Sowieso gaat er een restant van deze houding aanwezig blijven tijdens je gesprek of presentatie waardoor je meer zelfverzekerd overkomt.
Je kan deze oefening ook elke ochtend doen, voor een goede start van de dag. Ook toepasbaar bij kinderen.

Het werkt ook de andere kant op. Wanneer je jezelf kleiner maakt – armen gekruist, lichaam gebukt, benen strak gekruist – verhoogt dit het stresshormoon, en verlaagt het testosteron-level. Wanneer dit gebeurt, kan het ervoor zorgen dat je je minder zelfverzekerd en meer gestrest voelt. Te vermijden, dus…

Kop-op

Voel je je een dag wat teneergeslagen en zit het allemaal niet mee ?
Kop-op ! Deze uitdrukking gebruiken we in de nederlandse taal, maar hier zit een kern van waarheid in.
Ga op zo’n moment bv. een wandeling maken en kijk naar boven. Hef je kin op en kijk bewust naar zaken boven je ooghoogte : de bovenverdieping van de huizen in je buurt, de kruinen van de bomen in het bos, de wolken. Je gaat je vanzelf beter voelen. En wedden dat je een hoop zaken ziet op je vertrouwde wandeling die je nog nooit gezien hebt !
Let wel op dat je ook af en toe naar beneden kijkt, want vallen willen we natuurlijk ook niet doen he.

Start de dag met een lach op je gezicht

Uit onderzoek is gebleken dat regelmatig lachen goed is voor je zelfvertrouwen en gezondheid. Zelfs alleen maar je mond vormen in de vorm van een lach voor 20 seconden is voldoende. We maken hierdoor dopamine en endorfine aan, het ‘gelukshormoon’. Dit voelt goed en heeft een pijnstillende werking. Verder wordt er minder cortisol (stresshormoon) aangemaakt als we lachen. Je lichaam neemt veel meer zuurstof op en je ademt allerlei overgebleven afvalstoffen uit. Door in de ochtend naar jezelf te lachen in de spiegel, begint je dag al met een lach en met een extra dosis goede hormonen op de koop toe !

Wil je meer lezen over lachen en de impact op jezelf en je omgeving,  lees dan mijn blog over de kracht van de glimlachen
 https://www.stressacademy.be/de-kracht-van-glimlachen/

Probeer het eens…. wat hebt je te verliezen ?

SUCCES !

Spread the love

3 antwoorden op “Je houding beïnvloedt je emotie”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *