Eindelijk vakantie 🌞 !

Je hebt er wekenlang naar uitgekeken. Je bent overwerkt, je snakt naar rust en gerust gelaten worden of je wil meer gaan bewegen en de dingen doen die je leuk vindt…en eindelijk is het daar … die langverwachte vakantie. Hoe zorg je er nu voor dat je er ook effectief de volle deugd van hebt en maximaal recupereert.
Lees dan verder voor enkele praktische tips.

Minimaliseer het aantal openstaande taken.

Onafgewerkte taken blijven door je hoofd spoken en kunnen tijdens je vakantie af en toe terug de kop opsteken. Probeer daarom zo veel mogelijk taken af te ronden. Lukt dat niet, delegeer ze dan aan een collega of zo zodat deze het kan afwerken tijdens je afwezigheid. Zorg dat je voldoende tijd neemt voor de overdracht naar die collega zodat je ook gerust kan zijn dat die taken op een goed niveau worden opgepakt.
Vraag een collega of medewerker een korte samenvatting te maken van de belangrijkste dingen die gebeurd zijn in je afwezigheid, zo ga je na je terugkeer snel terug mee zijn met de stand van zaken.

Informeer mensen dat je met vakantie bent.

Verwittig je naaste collega’s/klanten/leveranciers van je verlof. Zet een out of office-boodschap in en laat hen weten wie ze in jouw plaats kunnen contacteren of vraag hen je enkel in dringende gevallen te contacteren. Spreek ook concreet af wat die dringende gevallen dan zoal kunnen zijn. Niet iedereen heeft hetzelfde begrip van dringend.

Minimaliseer toegang tot werkmail en mobiele berichten

Neem je werkcomputer niet mee op vakantie. Heb je een werkgsm, laat die dan thuis. Heb je een werk-simkaart, schakel die dan tijdelijk uit. Geef enkele mensen je privenummer zodat je in noodgevallen kan gecontacteerd worden, maar beperkt dit zo veel mogelijk.
Heb je maar 1 telefoonnummer, zet je bel- en berichtengeluid dan op stil en check bijvoorbeeld 1 keer per dag je berichtjes.
Ben je zelfstandig en is het zeer moeilijk om volledig af te schakelen, plan je werktijd dan doelbewust in, bv. tussen 9 en 11 en schakel daarna over naar vakantiemodus. Zo maak je het voor je gezin of medereisgenoten ook duidelijk dat ze je op dat moment even gerust laten.

Digitale Detox

Probeer eens een periode afstand te nemen van Whats’app, Facebook, Instagram, Twitter,… Al deze berichtjes geven je weer een overload aan prikkels. Als je je telefoon gebruikt als foto-toestel, zet dan al je notificaties af of zet eventueel je telefoon op vliegtuigstand.

Doe wat je op dat moment energie geeft

Ben je met een gezelschap op pad en heb je af en toe wat nood aan alleen zijn en rust, kom dan voor jezelf op en blijf een keertje thuis als iedereen op uitstap is. Misschien heb je dit nog nooit gedaan en vind je gezelschap dat je “ongezellig” doet, trek je daar dan niks van aan. Jij weet wat je nodig hebt.
Ben je overprikkeld en heb je meer nood aan de natuur en de rust en veel minder aan de vele prikkels in de stad of in een uitgaansbuurt, zoek die rust dan op. Ga eten in een achterafstraatje waar het minder druk is. Heel dikwijls vind je daar de pareltjes waar je voor een schappelijk prijsje een heerlijke maaltijd kan krijgen. Tracht musea en bezienswaardigheden te bezoeken op rustigere momenten. Op google kan je dikwijls zien wanneer die momenten zijn.

Overplan niet

Hou je van het bezoeken van stadjes, musea, bezienswaardigheden ? Overplan je agenda dan niet. Kies enkele zaken uit die je absoluut wil zien…geniet ervan en doe dit op een rustige manier. Door een museum rushen omdat je nog voor sluitingstijd op een andere plek wil binnengeraken is alles behalve rustgevend. Wat je niet gezien hebt, kan je eventueel een ander keertje doen. Het collosseum blijft nog wel even op die plaats liggen hoor. Dat gaat niet lopen 🙂
Verder heb je waarschijnlijk ook niet veel genot gehad aan de plekken waar je bent doorgesjeesd.

Vertraag

Zet je tempo in een lagere stand. Sta rustig op, ontbijt uitgebreid, geniet van het vertraagde ritme. Moet je naar de supermarkt, maak er dan een soort van uitstap van. Kies samen wat je gaat eten en probeer eens wat andere ingrediënten. In het buitenland spreekt dat misschien voor zich, maar als je thuis blijft, verval je makkelijk in je gewone gehaaste routines.
Dit tragere ritme geeft de kans aan je zenuwstelsel om tot rust te komen en je op te laden voor de periode na je vakantie.
Geef eens een kans aan die ademhalingsoefeningen, yoga of meditatie die je al zo lang van plan was om te doen. Misschien krijg je de smaak te pakken en kan je het ook volhouden in meer hectische periodes wanneer je ze het meest nodig hebt.

Beweeg

Niets doen herstelt slechts in beperkte mate. Rustig bewegen laat de “sappen” stromen en zorgt voor betere afvoer van stresshormonen. Maak een wandeling of een fietstocht. Doe een wateractiviteit als je dat leuk vindt. Leer een nieuwe sport. .

Noteer je goeie ideeën en je piekergedachten

Wanneer je in een ontspannen modus bent, dan komen dikwijls de goeie ideeën naar boven. Noteer deze zodat je ermee aan de slag kan als je uit vakantie terug keert. Zo gaan ze niet verloren en verlos je je brein van de taak om ze te onthouden en kan je daarna weer naar hartenlust genieten.
Ben je eerder aan het piekeren en kan je bepaalde gedachten niet loslaten over dingen die je gezegd of gedaan hebt of zaken die nog op je afkomen , schrijf deze piekergedachten dan op. Noteer je gedachte en je grootste angst rond deze gedachte. Blijf schrijven tot alles op papier staat. Op die manier ga je je rationele brein in werking zetten en besef je meestal hoe irrationeel of doemdenkerig deze gedachten wel zijn. Zo haal je de grootste emotie er af.

Beleef bewust elke moment van je vakantie.

Sta stil bij de mooie momenten en deel dit met je mede-vakantiegangers. Mooie momenten die je deelt met anderen blijven veel langer hangen in je brein en daar kan je dan nadien makkelijker uit tappen wanneer het even wat moeilijker gaat.

Plan je terugkeer naar het werk

Als het kan, tracht dan de ochtend of de dag na je vakantie geen afspraken te maken. Plan de tijd in om je mails in te halen en informatie in te winnen van wat er in je afwezigheid allemaal is gebeurd. Praat over je vakantie en laat je collega’s meegenieten van je verhalen. Zo hou je het vakantiegevoel nog even langer vast.

EN VOOR NU … GENIET VAN JE VAKANTIE !!

Spread the love

2 antwoorden op “Eindelijk vakantie 🌞 !”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.